Skip to main content
Guest Blogs

لماذا بناء المستوطنات؟

Share this:

מצעד האיוולת שלנו. חגית עופרן טוענת שכל לבנה שנוספת לבניין ההתנחלויות אומרת לפלסטינים שישראל אינה רוצה שלום.

אין ספק ש"התנחלויות" תהייה מילת מפתח במהלך ביקור ה-Elders בישראל ובשטחים הפלסטינים הכבושים. נושא "הקפאת ההתנחלויות" נמצא על סדר היום העולמי, כחלק מהמאמצים להתחיל במשא ומתן אמיתי בין פלסטינים לישראל. אבל מדוע נחשב נושא ההתנחלויות מכשול לשלום?

כישראלית יהודייה המאמינה בכל ליבי שהדרך היחידה שנוכל להגשים את החלום הציוני של מדינה יהודית ודמוקרטית בארץ ישראל היא על ידי הקמת מדינה פלסטינית לצד ישראל, אני רואה את המשך הבנייה בהתנחלויות כ"מצעד האיוולת" שלנו.

במהלך 43 שנות הכיבוש הקימה ישראל 120 התנחלויות (ועוד 95 "מאחזים בלתי מורשים") בגדה המערבית. מתגוררים בהם 296,700 מתנחלים. במזרח ירושלים מתגוררים עוד 192,000 ישראלים ב-12 שכונות ישראליות על אדמה כבושה שסופחה באופן חד-צדדי על ידי ישראל.

כדי ששני הצדדים יחיו בשלום, יהיה על ישראל לסיים את הכיבוש ולאפשר הקמת מדינה פלסטינית בת-קיימא בשטחים הכבושים. יהיה צורך לפנות את רוב ההתנחלויות. ככל שישראל תמשיך לפתח את ההתנחלויות יהיה הדבר קשה יותר.

לפני כמה שבועות ארגנה שלום עכשיו "מסיבת עיתונאים בשמיים." הזמנו כ-50 עיתונאים, חברי כנסת ומעצבי דעת קהל לטיסה מעל הגדה המערבית. זו הייתה אחת הדרכים בהן העברנו לציבור הישראלי את המסר שההתנחלויות כבר גדולות מאד וחודרות עמוק לתוך השטחים, ושמשום כך אנחנו מתקרבים לשעת האפס מבחינת פתרון שתי המדינות.

Screenshot of Peace Now's 'Facts on the ground' map project

Peace Now's 'Facts on the ground' map project

במקביל השיק הארגון המקביל לנו, "אמריקאים למען שלום עכשיו," אפליקציה חדשה באייפון עם מפת ההתנחלויות ומידע מפורט עליהן כדי שכולם יוכלו לראות ולהבין את חשיבות הנושא.

הטבלה הבאה מראה את מספר יחידות הדיור שהחלו להיבנות בהתנחלויות בשנים 1973 – 2009, לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

 

Graph showing settlement construction from 1973 to 2009

Graph showing settlement construction from 1973 to 2009

 

כפי שאנו רואים, גם לאחר תחילת תהליך אוסלו בשנת 1993, כשהסכימו ישראל והפלסטינים להתחיל תהליך שהיה אמור להסתיים בהסכם שתי מדינות בשנת 1999, המשיכה ישראל לבנות בהתנחלויות. למעשה, מאז הסכמי אוסלו, מספר המתנחלים גדל יותר מכפליים (מ- 116,000 בשנת 1993 ל- 296,700 בשנת 2009).

התנחלויות ותהליך השלום

כל לבנה נוספת בהתנחלויות היא מסר לפלסטינים שלישראל אין כל כוונה לצאת מהשטחים הכבושים. ההנהגה הפלסטינית מאבדת את מה שנשאר מאמינותה בציבור הפלסטיני כל עוד שהבנייה נמשכת. עבורם, כמעט בלתי אפשרי להמשיך לשאת ולתת עם ישראל בזמן שהבנייה נמשכת.

יש הטוענים שפירוש הדבר שישראל לא באמת רוצה שלום. לדעתי שזה הסבר פשטני.

דעת הקהל הישראלית השתנתה בצורה דרמטית בשנים האחרונות. כשהתחיל רבין המנוח את תהליך אוסלו בשנת 1993 הייתה בישראל התנגדות עזה לכך (אותה הוביל מי שהיה אז ח"כ נתניהו). אפילו במצע מפלגת העבודה עוד לא הוזכרו המילים "מדינה פלסטינית." ככל שחלפו השנים, הצטרפו רבים מגדולי המתנגדים לפתרון שתי המדינות, בהם אהוד אולמרט וציפי ליבני (ואולי אף נתניהו עצמו) לתומכיו. הסקרים מראים בעקביות שרוב הישראלים מוכנים לוותר על ההתנחלויות ולשלם את מחיר השלום, אך אינם מאמינים שהצד השני יסכים.

אז מדוע ממשיכה ישראל לבנות בהתנחלויות? אני סבורה שפסיכולוגית חש הציבור הישראלי שכבר הסכמנו לוותר על רוב ההתנחלויות. בבחינת, אנחנו את שלנו כבר עשינו; עכשיו אנחנו מחכים שהפלסטינים יעשו את שלהם ויסכימו על נושאי מעמד הקבע. עד שהפלסטינים יוכלו להתקדם בעניין זה, לרוב הישראלים נראית בניית התנחלויות כ"עסקים כרגיל."

אני סבורה שגישה זו פוגעת בסופו של דבר באינטרסים ישראלים. פרויקט "מעקב ההתנחלויות" של שלום עכשיו מנסה לקרוא תיגר על תחושת השאננות הזאת, ואוסף מידע על בניית התנחלויות כדי שהדברים יישמעו ויעוררו דיון בתקשורת הישראלית.

אני מאחלת ל-Elders ביקור מוצלח. אני בטוחה שהעובדה שאתם כאן תעלה שוב את נושא ההתנחלויות ותעזור להסביר לציבור העייף את דחיפות השלום.

חגית עופרן מנהלת את צוות מעקב ההתנחלויות של שלום עכשיו. חגית, הנחשבת בישראל כמומחית מהשורה הראשונה בנושא ההתנחלויות בגדה המערבית ומזרח ירושלים, אחראית על מעקב, בחינה וניתוח הבנייה והתכנון של ההתנחלויות בגדה המערבית.

במסגרת עבודה מסיירת חגית יום-יום בגדה המערבית ובמזרח ירושלים כדי לעקוב אחרי התפתחויות בהתנחלויות, מזמינה ומנתחת תצלומי אוויר של התנחלויות ובוחנת מסמכים ישראלים רשמיים.

Views expressed are those of the author and do not necessarily represent those of The Elders or The Elders Foundation

Share this article

Keep up to date with The Elders’ COVID-19 digest:

Sign up to receive regular updates about The Elders’ activities during the COVID-19 pandemic. We will never share your email address with third parties.

Keep up to date with The Elders latest News and Insight:

Sign up to receive monthly newsletters from The Elders. We will occasionally send you other special updates and news, but we'll never share your email address with third parties.

Close

I would like to find:

Search
Close